Kancelaria radcy prawnego Łukasz Raczyński - Rogoźno, Szamotuły, Oborniki, Wągrowiec Kancelaria radcy prawnego Łukasz Raczyński - Rogoźno, Szamotuły, Oborniki, Wągrowiec
  • Strona główna
  • Usługi
    • Sprawy cywilne, administracyjne, prawo pracy
    • Obsługa prawna cudzoziemców
    • RODO i ochrona danych osobowych
    • Ochrona dłużnika i kontrole podatkowe
    • Sprawy karne i karnoskarbowe
    • Obsługa prawna przedsiębiorców
  • Zespół
  • Vademecum
  • Kontakt
Likwidacja
  • 07/02/2022

Likwidacja spółki z o.o.

O ile założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste i szybkie (zwłaszcza przy wykorzystaniu internetowego formularza S24), o tyle jej likwidacja jest procedurą sformalizowaną i często dość długotrwałą. W poniższym wpisie krótko przedstawimy jak dokonać likwidacji spółki z o.o.

Od czego zacząć?

W pierwszej kolejności wspólnicy podejmują uchwałę o rozwiązaniu spółki i powołaniu likwidatora. Uchwała powinna zostać podjęta u notariusza. Jeżeli spółka została założona elektronicznie, to omawiana uchwała nie musi mieć formy aktu notarialnego.

Następnie w ciągu 7 dni od powzięcia uchwały o rozwiązaniu spółki należy złożyć do sądu rejestrowego wniosek o wpis likwidacji spółki z o.o. do KRS. Opłata sądowa od takiego wniosku to 350 zł.

Zawiadomienie wierzycieli

Likwidowana spółka musi zawiadomić wierzycieli o otwarciu likwidacji i wezwać ich do zgłaszania swoich wierzytelności. Zawiadomienie umieszcza się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Od ogłoszenia trzeb uiścić opłatę, której wysokość zależy od liczby znaków w ogłoszeniu. Opłata od jednego znaku wynosi 0,70 zł, zatem omawiane zawiadomienie to koszt około 300 zł. Wierzyciele mają na zgłoszenie swoich wierzytelności trzy miesiące od dnia ogłoszenia o otwarciu likwidacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Zakończenie działalności

Spółka w trakcie likwidacji kończy bieżące interesy, ściąga swoje wierzytelności, wypełnia zobowiązania wobec innych podmiotów i upłynnia majątek spółki. Dopiero po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia o otwarciu likwidacji wspólnicy mogą podzielić się pozostałym majątkiem spółki. Warto podkreślić, że podlega on podziałowi między wspólników proporcjonalnie do ich udziałów, jednak umowa spółki może zawierać inne postanowienia w tej kwestii.

Wykreślenie spółki z o.o.

Gdy spółka wykona wszystkie wskazane wyżej czynności, następuje zatwierdzenie sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień przed podziałem majątku spółki między wspólników.

Likwidacja spółki z o.o. kończy się złożeniem wniosku do sądu rejestrowego o wykreślenie spółki. Opłata sądowa od wniosku o wykreślenie wynosi 400 zł.

Na koniec warto zasygnalizować, że likwidatorzy są zobowiązani do zawiadomienia urzędu skarbowego o rozwiązaniu spółki.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych

Jeżeli chcą Państwo uzyskać więcej informacji – zapraszamy do kontaktu z kancelarią

Kontakt

Tagi:
Kancelaria PoznańPrawnik PoznańSpółka Z O.o.
Poprzedni wpisKredyty we frankach szwajcarskich (CHF). Czy bank może żądać wynagrodzenia za korzystanie z kapitału?
Następny wpisSprzedaż udziałów w spółce z o.o. – część I
Powiązane wpisy
  • Oszustwo inwestycyjne
    Oszustwo inwestycyjne. Jak odzyskać stracone pieniądze? 20/09/2023
  • Źle wykonany remont
    Źle wykonany remont – czy warto założyć sprawę w sądzie? 12/09/2023
Kancelaria radcy prawnego - Łukasz Raczyński

Obserwuj nas
Facebook

Polityka prywatności

Dane kontaktowe
ul. Wodna 11
62-001 Golęczewo

tel. 515 940 208

e-mail:
radcaprawny@kancelaria-raczynski.pl

______________________________

Prawnik Oborniki, Wągrowiec  Prawnik do spraw cudzoziemców  Adwokat Poznań sprawy karne

© 2023 Kancelaria Raczyński