Zgłoszenie wierzytelności jest niezbędne do odzyskania pieniędzy od upadłego. Dzięki złożeniu pisma zawierającego zgłoszenie syndyk weźmie pod uwagę zgłoszone długi i wypłaci zaległe środki. W niniejszym wpisie krótko omawiamy zagadnienia związane ze zgłaszaniem wierzytelności w postępowaniu upadłościowym.
Gdzie zgłosić wierzytelność?
Obecnie we wszystkich nowych sprawach upadłościowych pisma składa się elektronicznie przez portal KRZ. Przygotowanie zgłoszenia wierzytelności wymaga uzupełnienia formularzy udostępnionych na tym portalu oraz załączenia skanów dokumentów potwierdzających istnienie długów. Formularz można podpisać podpisem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Termin zgłoszenia wierzytelności
Zgłoszenie wierzytelności powinno zostać złożone jak najszybciej. Informacja o ogłoszeniu upadłości jest publikowana w KRZ oraz w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Termin składania zgłoszeń wierzytelności jest wskazany w opublikowanej informacji o upadłości. Warto zaznaczyć, że z reguły wynosi on 30 dni. Złożenie zgłoszenia po terminie jest możliwe, ale rodzi pewne niekorzystne konsekwencje (takie jak przedłużenie sprawy).
Zgłoszenie wierzytelności a opłaty sądowe
Zgłoszenia wierzytelności wniesione w terminie nie podlegają opłacie sądowej. Choćby z tej przyczyny warto składać je terminowo. Zgłoszenia złożone po terminie podlegają opłacie sądowej. Wysokość opłaty zmienia się co roku i obecnie wynosi ona 1119,34 zł.
Formularz zgłoszenia wierzytelności
Uzupełniając formularz zgłoszenia należy pamiętać o prawidłowym przyporządkowaniu długów do jednej z czterech kategorii. Prawidłowe zgłoszenie powinno zawierać precyzyjnie określone terminy zapłaty długów. Oczywiście wraz z należnością główną można dochodzić odsetek za opóźnienie oraz innych kosztów (np. opłat sądowych lub zaliczek wpłaconych komornikowi).
Co w sytuacji, gdy wysłane zgłoszenie wierzytelności zawiera błąd?
Wszelkie błędy formalne zgłoszenia szybko ustali syndyk. W przypadku stwierdzenia takich błędów wierzyciel otrzyma za pośrednictwem KRZ wezwanie do poprawy zgłoszenia w terminie siedmiu dni. Warto podkreślić, że zgłoszenie niepoprawione w terminie podlega zwrotowi. W rezultacie nie będzie ono brane pod uwagę podczas sprawy upadłościowej.
Z kolei błędy merytoryczne zgłoszenia można poprawić dosyłając przez KRZ jego uzupełnienie lub korektę. Na koniec należy podkreślić, że inicjatywa złożenia takich korekt lub uzupełnień leży tylko po stronie osoby składającej zgłoszenie wierzytelności.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w związku ze sprawą upadłościową – zapraszamy do kontaktu
Podobne wpisy: