Otwarcie oraz prowadzenie działalności gospodarczej nierzadko wiąże się z możliwością uzyskania dofinansowania. Pozyskane środki pozwalają podjąć stosowne inwestycje i korzystnie wpływają na rozwój biznesu. Należy jednak podkreślić, że aby otrzymać pieniądze należy spełniać liczne warunki określone w przepisach prawa oraz w umowie zawieranej z instytucją wypłacającą dofinansowanie. Nieprzestrzeganie tych warunków może doprowadzić do wypowiedzenia umowy.
Podstawy prawne
Nie ma jednego aktu prawnego, który regulowałby kwestię dofinansowań. Z uwagi na to, że dotyczą one niemalże każdego rodzaju działalności gospodarczej, przepisów dotyczących poszczególnych dofinansowań należy szukać w odpowiednich ustawach. Jako przykład można wskazać Ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 albo Ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Co istotne, przepisy ustaw w wielu miejscach odsyłają zarówno do przepisów prawa unijnego, jak i do rozporządzeń wydawanych przez odpowiednich ministrów. Zatem aby ustalić warunki konieczne do otrzymania dofinansowania oraz prawidłowego wykonywania umowy należy przeprowadzić bardzo skrupulatną analizę prawną obejmującą prawo unijne, ustawy oraz rozporządzenia.
Umowa i jej wypowiedzenie
Wypłata dofinansowań następuje z reguły po zawarciu umowy z instytucją wypłacającą środki. Umowa zawiera warunki, których należy przestrzegać podczas jej obowiązywania. Przed podpisaniem umowy dotyczącej dofinansowania rekomendujemy dokładne zapoznanie się z jej treścią, aby znać swoje prawa i obowiązki.
Jeżeli beneficjent dofinansowania nie spełniał warunków jego otrzymania lub nie przestrzega zasad korzystania z niego, to umowa może zostać wypowiedziana. Wypowiedzenie rodzi daleko idące konsekwencje. Przede wszystkim zachodzi konieczność zwrotu dofinansowania, które nierzadko opiewa na dużą kwotę. Brak zwrotu środków oznacza sprawę sądową, a następnie egzekucję.
Jak bronić się przed wypowiedzeniem umowy o dofinansowanie?
Nie zawsze wypowiedzenie dokonane przez instytucję jest prawidłowe. Dlatego zawsze po otrzymaniu informacji o zamiarze wypowiedzenia umowy należy przeprowadzić analizę, czy faktycznie istnieją powody dla których umowa może zostać wypowiedziana. Zdarza się, że instytucje nieprawidłowo interpretują przepisy prawa lub zapisy umowy, albo pomijają istotne dla sprawy okoliczności. Co więcej, mogą mieć miejsce nieprawidłowości związane z doręczeniem wypowiedzenia beneficjentowi.
Wobec powyższego rekomendujemy dokładne zapoznanie się z przyczynami wypowiedzenia wskazanymi przez instytucję. Jeżeli przyczyny wypowiedzenia nie są trafne – należy koniecznie podjąć obronę.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w związku z wypowiedzeniem umowy dotacji – zapraszamy do kontaktu
Podobne wpisy:
- Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem
- Odpowiedzialność karna członków zarządu
- Podatkowe przedawnienie a postępowanie karnoskarbowe
- Podanie nieprawdy w deklaracjach podatkowych. Jakie konsekwencje mogą spotkać winnego?
- Wyłudzenia zwrotu podatku VAT. Uchylanie się od podatku VAT
- W jaki sposób organy podatkowe wybierają podatników do kontroli podatkowej?
- Konfiskata rozszerzona – na czym polega poszerzony przepadek mienia?
- Przestępstwo a wykroczenie skarbowe
- Fałszowanie faktur. Czy każda nieścisłość w fakturze to „zbrodnia vatowska”?
- Wyłudzenie kredytu lub pożyczki
- Gdzie i kiedy złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa?